reklama

Kultúra a mrkva

Milá pani Vášáryová, v sobotu ráno ste ma oslovili v rámci svojej volebnej kampane na trhovisku na Žilinskej. Ja som mal na Vás len jednu otázku, na ktorú som vopred očakával odpoveď takú akú som aj dostal. Pýtal som sa Vás, čo ako primátorka urobíte so Starou tržnicou.  Vaša odpoveď bola, že do tejto budovy patrí „kultúra" a nie „mrkva".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (43)

Mrkvu mám rád, tak som ostal mierne prekvapený, ba dokonca som Vám povedal že Vás asi pre tento Váš postoj nebudem voliť. Ospravedlňujem sa Vám že som s Vami ďalej nepokračoval v debate ale nadobudol som presvedčenie, že je to zbytočné, že na svojom a zrejme aj straníckom stanovisku trváte neochvejne. Ako Bratislavčan, ktorý doslova v okolí tejto budovy strávil detstvo, mám však iný názor.

Som presvedčený, že práve mrkva tam patrí a nielen mrkva ale aj petržlen, zeler, cibuľa, zemiaky, papriky, rajčiny, cesnak, pór, baklažány, tekvice, patizóny, kaleráby,

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ba aj jabĺčka, hrušky, slivky, pomaranče, citróny a ostatné „nekultúrne" plodiny a produkty ako klobásy, halušky, bryndza, víno, pivo, káva, čaj, koláče. Práve pre ne bola táto, dnes presne storočná budova našimi múdrymi predkami postavená.

Ako to, že to v iných mestách v Európe ide a u nás nie? Ako to že v Budapešti, Barcelone, Paríži a iných mestách sú tržnice vedené v turistických sprievodcoch ako úžasné atrakcie a u nás, kúsok od informačného centra pre turistov, stojí krásna storočná budova tržnice prázdna a nevyužívaná?

Tá budova má smolu. Na jej päťdesiate výročie ju na dlhé roky zabrala televízia a poriadne ju zhumplovala. V ponovembrových časoch naleteli neskúsení radní podvodníkom a dlho, fušersky a draho ju opravovali, hlúpo a nešťastne prenajali nájomcovi, ktorý z nej vysokým nájomným vyhnal trhovníkov, lebo zrejme s ňou mal iné úmysly. Ešte prednedávnom hrozilo, že ju prerobia na superexkluzivne obchody ktoré v jej okolí vyrastajú ako huby po daždi. A nakoniec ju zavreli. Z času na čas ju prenajmú televízii a mesto si tým privyrába. My, obyvatelia mesta chodíme okolo zavretej krásnej budovy s pocitom srdu, turisti väčšinou o tejto kocúrkovskej histórii našťastie nič nevedia a tí čo o tom vedia krútia hlavou a nechápu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem kto prišiel na nápad premeniť tržnicu na „Kunsthalle", ale zrejme to bol človek ktorý nezbadal, že rovno oproti sú výstavné siene vcelku slušných rozmerov, pekných pár rokov zrelé na rekonštrukciu . Že v Bratislave je mnoho rokov zavretá prístavba galérie pred Vodnými kasárňami a akosi nikto nedokáže jej rekonštrukciu zaplatiť. Že pri Dunaji stojí prázdny Sklad č. 7. Že zatiaľ ešte stojí Jurkovičova tepláreň. Že v Cvernovke akosi samospádom a najmä vďaka kríze vyrástla celkom fajn „Kulturfabrik" . Že dokonca ministerstvo obrany sa chce v centre mesta zbaviť Hurbanových kasární. (Čo tak prerobiť tieto na legálnu a definitívnu „továreň na kultúru" v prostredí kde sa to študentmi z okolitých škôl len tak hemží?) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten trh na Žilinskej, ktorý ste si vybrali ako miesto svojej volebnej agitácie tam za pár rokov nebude. S ním definitívne zmizne zo Starého mesta atmosféra ľudového trhu, plná človečiny so všetkým čo k nej patrí. S krikom trhovníkov, úsmevmi známych ktorých tam pri nákupoch stretávame a aj s tými figúrkami vo výčapoch lacného vína.

Stará tržnica by mohla túto atmosféru mať. V centrách európskych miest sa pravidelne konajú „farmárske trhy" s dobrotami, ktoré sú alternatívou k masovej produkcii, ktorá tvorí ponuku supermarketov. Prezentujú sa miestne špeciality, ktoré vytvárajú kultúrnu identitu mesta, kraja, krajiny. Blšie trhy, ktoré sú atrakciou mestských centier už roky, túto identitu prezentujú v časových súvislostiach . Tu vôbec nejde o súboj mrkvy a kultúry. Tu ide o kultúru v samej svojej podstate.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby ste mi rozumeli, nie som fanúšikom Vášho hlavného protikandidáta, na ktorom mi vadia najmä jeho podporovatelia a ani tých ostatných na ktorých mi vadí oveľa viac vecí, napriek tomu že sa vehementne stavajú za tržnicu. Ale voliť Vás ako „menšie zlo" je mi, vzhľadom na Váš postoj ku kultúre, tiež proti srsti. 

Ján Mišík

Ján Mišík

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

sangvinický cholerik so sklonom k flegmatickej melanchólii Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu